Friday, August 18, 2017

Am răsfoit cărţi câteva ore. M-am simţit precum în vremurile când luptam cu niște compuneri şcolare. De data asta de bună voie am tras linii drepte, am pus semne, am căutat cuvinte care să înceapă cu majuscula E - de la Eva. S-ar putea ca mitul să origineze exclusiv în Pentateuhul lui Moise. În Geneză: “8Domnul Dumnezeu a zis: „Nu este bine ca omul să fie singur; am să-i fac un ajutor potrivit pentru el.” 19Domnul Dumnezeu a făcut din pământ toate fiarele câmpului şi toate păsările cerului; şi le-a adus la om, ca să vadă cum are să le numească; şi orice nume pe care-l dădea omul fiecărei vieţuitoare, acela-i era numele.20Şi omul a pus nume tuturor vitelor, păsărilor cerului şi tuturor fiarelor câmpului; dar pentru om nu s-a găsit niciun ajutor care să i se potrivească. 21Atunci Domnul Dumnezeu a trimis un somn adânc peste om, şi omul a adormit; Domnul Dumnezeu a luat una dintre coastele lui şi a închis carnea la locul ei. 22Din coasta pe care o luase din om, Domnul Dumnezeu a făcut o femeie şi a adus-o la om. 23Şi omul a zis: „Iată în sfârşit aceea care este os din oasele mele şi carne din carnea mea! Ea se va numi „femeie”, pentru că a fost luată din om.”
În literatura română, Dumnezeul jucăuş al lui Tudor Arghezi o creează pe Eva ca să-l “mai trezească” pe Adam: “Dormind mereu, căta să-l mai trezească;/ I-a rupt un os din coaste, ceva,/ Şi-a zămislit-o şi pe Eva.” (T. Arghezi, Adam şi Eva)

No comments:

Post a Comment